Saturday, November 04, 2006

صديقي الروسي، وتصريحات الرئيس مبارك

جلست منذ بضعة أيام لأقرأ آخر الأخبار في الصحافة الوطنية، التي تغطي الأحداث في مصر والعالم، ولأتابع تقارير المراسلين التي تأتي دائما بآخر الأخبار والتطورات. وقد لفت نظري خبر فريد من نوعه، جاء فيه أن الرئيس مبارك، أثناء زيارته لروسيا في الأيام القليلة الماضية، قد نصح الرئيس الروسي فلاديمير بوتين بأن يبقى في منصبه لفترة رئاسية ثالثة، رغم أن الدستور الروسي يسمح للرئيس بالبقاء لفترتين فقط.

وعندما استيقظت من النوم في الصباح الباكر لليوم التالي، وجدت نفسي مازلت أفكر في هذا الخبر، وفي الوضع السياسي في روسيا بشكل عام. وفجأة، إنقطع تفكيري عندما سمعت رنين جرس التليفون، وبعد أن رفعت السماعة، إذا بي أجد أن المتصل هو صديقي الروسي وإسمه فاسيلي، ذلك الصديق الذي لم أره منذ سنوات، وإن كنا قد تحدثنا على التليفون بضعة مرات منذ أن تقابلنا آخر مرة.

لقد كان فاسيلي يكلمني من بيته في موسكو، وبعد التحيات والاطمئنان على الأحوال الشخصية، قال لي فاسيلي:

لعلك سمعت الأخبار الأخيرة، والتي جاء بها أن الرئيس مبارك قد نصح بوتين بالبقاء في الحكم لفترة رئاسية ثالثة.

فوجئت عندما سمعت فاسيلي يتحدث في هذا الموضوع، حيث أنني كما قلت كنت أفكر في هذا الموضوع قبل أن أسمع رنين التليفون مباشرة. تحمست وقلت له نعم بالتأكيد، ما هو انطباعك، كمواطن روسي، عن هذا الموضوع؟

رد فاسيلى قائلا:

الحديث في هذا الموضوع ليس بالأمر الجديد، فقد قام العديد من السياسيين في روسيا بالتحدث في هذا الأمر، وأعلن أغلبهم أن بقاء بوتين في الحكم لفترة ثالثة هو الخيار الصحيح بالنسبة لروسيا، وقد وافقهم على ذلك أغلب الأقلام الصحفية ووسائل الإعلام المختلفة، بالإضافة للتأييد الشعبي الكبير الذي يحظى به الرئيس بوتين في روسيا.

واستكمل فاسيلي رده على سؤالي قائلا:

الشيء الوحيد الجديد في الموضوع، هو أن هذا التصريح الذي أدلى به مبارك، والذي يتفق مع ما يريده أغلب الشعب الروسي، قد جاء من زعيم له مكانة رفيعة مثل الرئيس مبارك، ويمثل دولة هامة مثل مصر، مما يشكل دعما جديدا لطموحات الشعب الروسي.

بعد ذلك سألت فاسيلي عن رد الفعل في روسيا على تصريحات الرئيس مبارك، فقال لي:

إن وسائل الإعلام والصحافة الروسية قد تسابقت لنقل تصريحات الرئيس مبارك، وأن أغلب أفراد الشعب الروسي قد أخذوا يتناقشون حول هذه التصريحات، وأن النتيجة الواضحة لتصريحات مبارك هي زيادة احترام الشعب الروسي للرئيس مبارك ومصر وشعبها، مع الأخذ في الاعتبار أن مصر دولة رائدة في مجال الإصلاحات الديموقراطية، وحقوق الانسان، وحرية التعبير عن الرأي للأفراد والمؤسسات، والصحافة والإعلام.

إنتهت المكالمة بعد أن شكرت فاسيلى على اتصاله بي، ولكن تفكيري إستمر لفترة في ما قاله فاسيلي، وكيف أن مصر ورئيسها وشعبها لهم مكانة عالية لا تأتي من فراغ، لأن رئاسة دولة بحجم مصر تتطلب أعلى درجات الحكمة والذكاء في القيادة، والتواصل مع مختلف شعوب العالم، وهي صفات نعلم جيدا أنها تتوافر بشكل كبير في مصر، متمثلة في قيادات الدولة، وعلى رأسهم الرئيس مبارك، بالإضافة لكوادر الحزب الوطني الديموقراطي، فتأكدت مرة أخرى أن مصر تسير بخطوات ثابتة على الطريق الصحيح.

20 Comments:

At 12:28 PM, Blogger علاء السادس عشر said...

تصدق أن فاسيلى أتصل بيا فى ألمانيا وقال لى نفس الكلام , وطبعاً وضح لى أن معظم الروس أن لم يكن كلهم قعدين فى المقاهى حول زجاجات الفودكا ولا يوجد حديث إلا عن عظمة ونبوغ ومكانة الرئيس مبارك كما أنهم بيفكروا فى عمل مظاهرات فى كل أنحاء روسيا والشيشان أيضاً إذا أمكن لمطالبة البرطمان الروسى بتعديل المادة 76 الروسية حتى يتمكن بوتين من الرئاسة للمرة الثالثة.
طبعاً أنا سألت الواد فاسيلى إذا كان بوتين عنده أولاد بيشتغلوا فى السياسة بس للأسف الحرارة أتقطعت.
عموماً أحب أبلغ تحياتى فاسيلى لشعب مصر.
وفاسيلى ولا تعشينى

 
At 5:31 PM, Blogger AG said...

في روسيا أكل الكرنب عادة شعبية، علشان كدا صاحبك اسمه فاسيلي.

 
At 6:40 PM, Blogger R said...

تعرف أنا ليّ أصدقاء روس كتير بيفكروا يطالبوا الرئيس مبارك بحكم مصر بدلاً من الرئيس أبي تين (الشهير ببوتين) لأنّ الإصلاح في روسيا بطيء جداً، وبيوقعوا عريضة على هذا الموضوع حالياً.

أستاذ علاء السادس عشر:
فيه روس كتير اسمهم فاسيلي- أشك أنّ اللي كلمك يكون الشخص نفسه، لأنّ فاسيلي بتاع ألمانيا من غرب روسيا وفاسيلي بتاع مصر... الجديدة من جنوب روسيا- لذا لزم التنويه!
ـ

 
At 6:50 PM, Blogger علاء السادس عشر said...

أستاذ رامى:
أنا عارف العزيز فاسيلى من صوته , يعنى دى عشرة عمر والراجل بيحب مصر وشعب مصر الكريم . هذه النوعية من الفاسيليين نادرة جداً بمعنى لا يوجد منها إلا فى غرب روسيا لذا فسل التفسيل .

 
At 9:18 PM, Blogger motaz elmasry said...

عزيزى نيو ايجيبت
أولاً مبروك على الداخليه الأجهزه الجديده و كورس الويندوز المعتبر
و ثانياً أحب أن أشيد بأسلوبك الجميل فى الكتابه مما يذكرنى بأسلوب الصحف القوميه الصفراء العظيمه.

"وعندما استيقظت من النوم في الصباح الباكر لليوم التالي، وجدت نفسي مازلت أفكر في هذا الخبر، وفي الوضع السياسي في روسيا بشكل عام. وفجأة، إنقطع تفكيري عندما سمعت رنين جرس التليفون، وبعد أن رفعت السماعة، إذا بي أجد أن المتصل هو صديقي الروسي وإسمه فاسيلي، ذلك الصديق الذي لم أره منذ سنوات"

شوف يا أخى دى الدنيا دى صغيره جداً, سبحان الله, أنا برده كنت بفكر فى صديقى الصينى لى ونج بس هوخ بقه مكلمنيش, عمرك أطول من عمرى

"وأعلن أغلبهم أن بقاء بوتين في الحكم لفترة ثالثة هو الخيار الصحيح بالنسبة لروسيا"

بصفتى المتواضعه كدارس للعلوم السياسيه فأحب أن ألفت نظركم الى أن صديقك فاسيلى غائب عن الأحداث السياسيه فى روسيا, حيث أن عهده شهد تطورات عظيمه منها ارتفاع الأسعار و معدل البطاله, و غسيل الأموال و اشتداد سطوة المافيا الروسيه و تواطأ السلطات الروسيه فى كل خطوه على طريق نجاح الجريمه المنظمه, و أصبحت موسكو أغلى مدينه فى العالم فى عهد السيد ابو طبق أقصد ابوتين سدد الله خطاه. فى كلمات أخرى انت و فاسيلى ده البوى فريند بتاعك أحمر من بعض, اللهم الا إذا كان زميل فى أمن الدوله الروسى, كده يبقى حقه

" قد جاء من زعيم له مكانة رفيعة مثل الرئيس مبارك"

رفيعه ايه يا عم, ده زى العجل, طب و النعمه لو دخل المدبح عشان يتفقد سير العمل هيتدبح وششششش

"وأن النتيجة الواضحة لتصريحات مبارك هي زيادة احترام الشعب الروسي للرئيس مبارك ومصر وشعب"

ولا قصدك الاستخفاف بعقل الشعب الروسى زى ما بيعمل كده مع الشعب المصرى. يريتك كنت قريت الناس عملت ايه فى حكامها فى الثوره البلشفيه عشان تعرف الناس دى ممكن تعمل ايه, بس طبعاً انتا أول (و آخر) حاجه قريتها هى دليل أمناء الشرطه

و ربنا يوفقك فى الحركه الجايه انشاء الله

 
At 9:31 PM, Anonymous Anonymous said...

This is the best proof that our policy of accepting "50% magameeh fi elthanaweiah elammah" in the police academy is not working. Funniest blog ever, especially the comments

 
At 11:10 PM, Anonymous Anonymous said...

i was laughing on the comments, it was very funny.

Of course this is absloute lie.

 
At 12:25 AM, Blogger علاء السادس عشر said...

بعدما أستيقظت من النوم وأنا مازلت أفكر فى فاسيلى وأتصاله التليفونى الهام... وجدتنى أفكر فى القائد الحكيم فترقرقت عيناى بالدموع لهذا الرجل الذى يذهب إلى روسيا فى هذا الجو شديد الرطوبة وربما يعلم البعض فدرجة الحرارة فى روسيا منخفضة كثيراً عن مثيلتها فى مصر. أخذت أفكر فى القائد هل أخذ معه ملابس شتوية كافية (طاقية -بالطو - بجامة كستور)وفكرت أن من قام بالتجهيز للضربة الجوية على أكمل وجه لابد وأن أستطاع تجهيز لهذه الرحلة الشاقة .أبتسمت أبتسامة واسعة كاشفاً عن حشو أسنانى ثم ذهبت إلى الحمام لقضاء حاجتى

 
At 3:21 AM, Blogger عمر said...

عندما قرأت في جريدة الصباح تلك النصيحة الغالية من قائدنا الهمام إلي صديقه وأخوه الصغير فلاديمير فرت الدمعة من عيني وتلتها شخرة اسكندراني وقلت مولولا: يا فضيحتك يا مصر وسط الأعادي.. يا شماتة العدوين فيا.. كشفت راسي ودعيت عليك يا حسني يابن بديعة الهبلة يا فاضحنا برة وجوة ومجرسنا في المحافل الدولية" .. وأخيرا شكرا علي المدونة الهادفة، ودعواتي للحزب الوطني المبارك بكل التوفيق ومزيد من النفخ لشعب مصر العظيم

 
At 5:19 AM, Blogger عمر said...

فخامة علاء السادس عشر: أولا تروح وتيجي بالسلامة

ثانيا ما تقلقش، أنا سمعت ان الكائد يفضل اللباسات الشتوي إنتاج غزل المحلة من أيام الكلية الحربية ولذلك أبدي غضبه الشديد عندما قال له المحروس اسم النبي حارسه جيمي "بابا ممكن تبيع غزل المحلة وتجيب لي طيارة؟" فقال له ناهرا "أو كي، قول لعمه نظيف بس قوله بابا بيقولك خط اللباسات يفضل زي ماهو يا حيوان" وفق الله الكائد لما فيه النفخ.. قصدي النفع العام

 
At 8:58 PM, Blogger علاء السادس عشر said...

فاسيلى فاسيلى .....أنت صديقى
أنتَ أنيس البيتِ ......رفيقى
كُل فى الدارِِ.......كيلو خيارِ
وأشرب شاياً من ....أبريقى

 
At 11:27 PM, Anonymous Anonymous said...

i think ur one of three
A-u work with egyptian security service.
B- u accept pribes from eithr the governement or the Wateni party.
C- ur complete idiot.

 
At 4:56 AM, Blogger 4thH said...

هاهاهاها
لأ ده انت الواحد لازم يتابعك بانتظام بقى

..

بس حلوه المكالمه الحميميه دي بينك و بين صديقك .. غالبا بتتكلموا في مكانة مبارك يعني و السياسه الداخليه الروسيه ؟؟

..
ناقصلك حبة حبكه و بهارات و تبقى كويس جدا الحقيقه

 
At 6:03 AM, Anonymous Anonymous said...

عزائنا الوحيد ان الله هو الدائم الابدي وان جميع الاشخاص ذائقوا الموت سواء كانوا رؤساء دول او لجنة سياسات .
بالمناسبة جتك نيلة كحلي مغلفة ببلاء ازرق انت و صاحبك الحميم علشان بيكلمك من روسيا مكالمات دولية حميمة.
علي فكرة حميمة دي بتيجي في ترجمة الافلام الاجنبية كمعني مساو للعلاقات الجنسية السوية و الشاذة وفي حالتك هنا تكون ترجمة لحالة العقم الخيالي و الخصاء السياسي.

 
At 6:04 AM, Anonymous Anonymous said...

عزائنا الوحيد ان الله هو الدائم الابدي وان جميع الاشخاص ذائقوا الموت سواء كانوا رؤساء دول او لجنة سياسات .
بالمناسبة جتك نيلة كحلي مغلفة ببلاء ازرق انت و صاحبك الحميم علشان بيكلمك من روسيا مكالمات دولية حميمة.
علي فكرة حميمة دي بتيجي في ترجمة الافلام الاجنبية كمعني مساو للعلاقات الجنسية السوية و الشاذة وفي حالتك هنا تكون ترجمة لحالة العقم الخيالي و الخصاء السياسي.

 
At 1:26 PM, Blogger مراقب مصري said...

علاء السادس عشر

الله يخرب بيت مخك
إنت فقري فقري
فقري فكر جديد مش أي كلام

اللي دلني ع المدونة النكتة دي توتا
أعتقد إنت عارفها
المهم
أنا داخل ومحروق دمي وناوي أتكلم جد وأرد على البيه المخبر صاحب المدونة وأقول له إزاي أن الأزمة اللي أثارها الباشا أبو علاء (بعد الشر مش علاء إنت) ما كانتش بس في الدعوة الهبلة اللي دعاها للروس بل من سخريته من دستور روسيا بقوله

إنتوا بتقلدوا الأمريكان في الدستور بتاعكوا إرسوا على بر يا تقفلوا الباب يا تفتحوه بتنتقدوا الأمريكان وبعد كدة بتقلدوهم

والكلام المسخرة ده أثار أزمة حقيقية فكان فضيحة حقيقية فشل أمثال البيه المخبر وأعوانه في تجميلها

المهم
أنا كنت جاي اتكلم جد وارد بقى لقيتك إنت عملت الواجب وحكيت عن فاسيلي وقلت فيه شعر فلقيت إن مافيش رد أبلغ م اللي رديته
عشت يا غالي
جبينك عالي
بإرادة حرة وطنية
ههههههههههههههه

وإديها كمان حرية

 
At 4:34 PM, Anonymous Anonymous said...

رئاسة دولة بحجم مصر تتطلب أعلى درجات الحكمة والذكاء في القيادة، والتواصل مع مختلف شعوب العالم و علشان كده عايزين رئيس جديد

 
At 11:59 PM, Anonymous Anonymous said...

تصدق يا علاء انت اللى عملت للمدونة دى حس

بس سيبك التعليقات تجنن
يا نيو ايجيبت انت فكرك ثقافى من ايام الابتدائية فكرك وقف عند كده ومكملش نمو
وكمان فاسيلى برده عنده وقف نمو فى فكره ما هو اللى يصاحب حد كده اكيد ما يتخيرش عنه
بس استمر انت مادة خصبة للفرفشة واكيد هتوصل فى يوم من الايام لهدفك

صدقنى هتترقى قريب وساعتها انتقم من كل دول
من علاء ومن ار ومن الحج جرجس اللى اسمه ريفورمر اللى مش بيتبل فى بقه فوله ده
وانت ماشى خد معتز و عمر وصاحب الاشجار واى حد ملهوش اسم فى سكتك انا عارفه المجموعة دى نفوسها مش كويسه ومش بتحب تشوف النجاحات اللى ممكن تحققها بفكرك ده
وبيحاولوا بكل الطرق يجهضوا فكرك وخاصة ريفورمر علشان دكتور نساء
لكن لازم تستمر وتقاتل وتبدع فى كل بوست ولازم فاسيلى يشهد النجاح ده من موقعه فى روسيا البلد

 
At 9:25 PM, Anonymous Anonymous said...

سؤال برئى والله
هو فاسيلى ده اللى انت كتبت عنه
بيجى حبوب ولا شراب؟
مفيش منه كبسولات

 
At 12:41 AM, Blogger مراقب مصري said...

إلى الأخت أنونيمس اللي فوق

عاملة ناصحة حضرتك ومستخبية
وبعدين تقولي للبيه المخبر اللي فاتح المدونة إنك عارفة الناس اللبش اللي هي حضراتنا وبعدين بتوصيه توصية خاصة على الحاج جرجس اللي هو أنا
وبتقولي له إنه طبيب نسا
دا انتي ناقص تقولي له رقم بيتنا اللي في شارع التلاتيني في العمرانية
السؤال المحرج يا فتكة
(طبعا حضرتك كشفتي الجندر بتاعك بحديثك بصيغة المتكلم المؤنث)
السؤال المحرج يا ست الداكتورة
إيش عرفك بكل التفاصيل دي عن الحاج إن ما كنتيش متورطة معاه؟
لأ مش قصدي متورطة عاطفيا
قصدي متورطة معانا في مخططنا لإجهاض فكر البيه المخبر بتاع مصر لا مؤاخذة الجديدة

اقلع الباروكة عرفتك يا سيد

هههههههههههههههه

يا علاء يا سادس عشر
يا عم آر
عرفتوا مين الأنونيمسة ولا لسة؟

هههههههههههههه

هتشرفي معانا على بورش الفكر الجديدة يا قطة
(فاكرة فيلم حافية على جسر من الذهب)
ههههههههههههههههه
ابقي تعالي

 

Post a Comment

<< Home