Tuesday, March 06, 2007

الفرق الشاسع بين المُعَلَّقَات والمدونات

لا أعتبر نفسي بأي حال عالما لغويا، أو خبيرا نحويا، بل إنني مجرد دارس لعلوم اللغة الأساسية، ومطلع على قواعد النحو البسيطة. ولكن ما نراه كل يوم على شبكة الانترنت يحتم علينا أن نفعل ما بوسعنا من أجل نشر المعلومات الأساسية التي يحتاجها كل متصفح للانترنت، وكل قاريء للمواقع المختلفة في الشبكة. ورغم أن أغلب الناس يعلمون الحقائق التي سأذكرها الآن، إلا أنني متأكد أن هناك بعض الناس الذين قد يستعصي عليهم فهمها، ويصعب عليهم إدراكها، فيضيعون في متاهات الانترنت، ويضلون الطريق في غياهب الشبكات التكنولوجية، دون أن يصلوا إلى فائدة حقيقية، أو مكاسب معلوماتية ملموسة.

من المهم أن يعلم الجميع أن هناك فرق كبير جدا بين التدوين والتعليق، أو بين كتابة مدونة وكتابة مُعَلَّقَة، وهو فرق لا شك أننا نراه جميعا كل يوم عندما نتصفح شبكة الانترنت، ونطلع على محتوياتها، ونقرأ ما كتب فيها.

إن التدوين هو باختصار نقل خبر ما من مصدر معين، كما هو بدون تغيير جذري، إلى وسيط مكتوب، بهدف نشر أخبار معينة عن أحداث بعينها، أي أن التدوين هو فعل الكتابة نفسه، بدون تفكير أو ابتكار، لا أكثر ولا أقل.

أما التعليق، فهو فعل يتم التركيز فيه على إبداء الرأي حول حدث معين أو أحداث متعددة، مع شرح مبسط للحدث أو الأحداث المقصودة، أي أن التعليق يجمع بين التدوين وإبداء الرأي الهادف.

وهناك فرق آخر، وهو أن التدوين هو أساسا مهنة يكسب أصحابها قوت يومهم منها، بينما التعليق ليس بمهنة، بل هو نشاط تطوعي يقوم به أصحاب الرأي دون الحصول على مقابل، أو انتظار مكافأة، أو العمل لصالح أي جهة.

ولهذا، فمن الطبيعي أن يكون للمُعَلَّقَات مصداقية أكبر بمراحل من المدونات، حيث أن أي مدون وظيفته الأساسية نقل ونشر الأخبار بشكل يرضي الجهات التي يعمل لصالحها، أيا كانت أهدافها، وبغض النظر عن مخططاتها، حتى لو كان ذلك يعني العمل ضد مصلحة الوطن، وعكس إرادة الشعب.

ولهذا، ولأن كتاب المُعَلَّقَات أحرار فيما يقولونه، فهم يعبرون عن رأيهم بدون رقابة، وبغير محاسبة، وفي مناخ إستقلالي وموضوعي، بدون تدخل من أحد، وبعيدا عن أصابع وأعين الجهات المشبوهة التي تعمل لصالحها المدونات.

ومن الممكن لأي قاريء لمحتويات شبكة الانترنت أن يدرك الفرق بين المدونات والمُعَلَّقَات، بدون مجهود كبير، أو دراسة تفصيلية، فمن الأمثلة على المدونات هي تلك المواقع التي تعترض على طريق الديموقراطية التي تنتهجه مصر، أو تهاجم التعديلات الدستورية المنتظرة، أو تدعو للتظاهر ضد الوطن والنظام العام، وممارسة العنف ضد رجال الشرطة، وتعطيل المرور، وتهاجم حكومة الرئيس مبارك إما لأسباب مختلقة أو بدون سبب على الإطلاق.

أما إذا رأيت موقعا يساهم في نشر ثقافة الديموقراطية، ويدعو المواطنين للتعبير عن رأيهم، ويساهم في تثقيف المجتمع، والدفاع عن توجه مصر الديموقراطي والخطوات الرائدة لحكومة الرئيس مبارك في سبيل تعديل الدستور ليكون أكثر ملائمة للعصر، ولإعطاء الفرصة للمعارضة رغم أنها شبه منعدمة، إذا رأيت كل هذا، فلا شك أنك قمت بزيارة مُعَلَّقَة.

ولأن المُعَلَّقَات هي التي تعبر عن رأي وإرادة الشعب الحقيقية، فإنها المصدر الأكثر ملائمة للحصول على آخر الأخبار، وهي الوسيلة المثلى لفضح المدونات المعادية للوطن وأصحابها.

لا شك أن أعداء الوطن، من خلال تمويلهم لحفنة من للمدونين والمدونات، وعن طريق مهاجمة مصر وقيادتها، لا شك أنهك يفضحون أنفسهم، ويكشفون خططهم المستقبلية، ويزيلون الغطاء عن مؤامراتهم العدائية، وكأن مصر ليس بها مُعَلَّقَات وطنية تعبر عن آراء الشعب الحقيقية، أو أجهزة أمنية قوية، تتربص بأعداء الوطن، وتراقب العناصر الإثارية، وتزيل المخططات العدائية قبل خروجها إلى حيز التنفيذ، بل وتتخذ جميع الإجراءات التي تكفل حماية الوطن والمواطنين جميعا.

19 Comments:

At 6:31 AM, Anonymous Anonymous said...

عزيزي القارئ، إذا رأيت واحد حيوان بيشتم في الحكومة فلتعلم انك حتتشد معاه وتتعلق في الفلكة فتصبح انت واللي يتشددلك من المعلقات اما اذا رأيت واحد عرص بيمتدح الرئيس مبارك فلتعلم ان هذا الشخص اصلا بني آدم علق أي انه قد تم تعليقه في السابق ولا يجوز ان يعاد تعليقه مرة اخري لأنها تبقي علوقية ناشفة بصراحة

 
At 6:35 AM, Anonymous Anonymous said...

الاخ ابو جلمبو برجاء مراعاة الألفاظ في التعليق فلكل شخص حرية المعلقة وتعليق معلقته علي معلقة الآخرين واذا لم تعلق اي من تلك الكلمات العلقة في ذهنك فلا تعلق يا اخي هي ناقصة علوقية؟

 
At 12:27 AM, Anonymous Anonymous said...

حلوة قوي مدونتك دي يا مدون.

شعب وادي العلاقي،
عنهم: علاق

 
At 12:08 AM, Anonymous Anonymous said...

اولا مش انا علاق اللي فوق
هوا علاق وانا عيلاق
لزا لزم التنويه

ثانيا
انا بحييك اخي العرص على هذا البوست الرائع
وبقولك جزاك الله عنا كل شر
واسكنك فسيح ناره يا رب العالمين

وربنا يكرمك وتبقى معرص كبير قد الدنيا
وتخلف معرصين ومعرصات
ويعيشو في تبات ونبات
ويخلفو شراميط وخولات

وتحيا مصر مبارك
وكفاية اصل العلوقية زادت اوي

حبيب قلبك
عيلاق

 
At 2:07 AM, Anonymous Anonymous said...

انا جيت بنفسي ليكم يا جماعة
انا العلق الكبير ابو علاق

حبيت اعلق على البوست المتعلق في المعلقة دي
وبهني العلق الصغير صاحب المعلقة على تعليقه للمعلقات اللطيفة دي
وبقوله سير على بركة الله واقعد علق للصبح

وعليا الطلاق بالتلاتة لو بطلت تعليق في معلقتك لانا معلقك من خشبة ودنك و هديك كمية علوقية عمرك متعلقت بيها

ايه كمية العلوقية اللي انا قلتها دي

حبيبكم
ريسكم
ابو علاق

 
At 2:12 AM, Anonymous Anonymous said...

انا قلت امسي عليك بس

للعلم انا مش ابو علاق

انا ابو عيلاق

لزا لزم التنويه


...
بقولك ايه يا جدع انتا

محدش عاد بيرد عليك

وكله منفضلك

متبطل بقا


ثكلتك امك يا جدع

 
At 1:13 AM, Anonymous Anonymous said...

ازيك يا عم العرص

اومال فين يا معرص رأيك في التعريصات الدستورية الجديدة اللي المعرص الكبير عملها ؟؟

عايزين نشوف تعريص بقا

 
At 9:09 PM, Anonymous Anonymous said...

انا قريب العلوق اللى فوق يا كس امك

 
At 10:52 PM, Blogger Azza Moghazy said...

معارضة شبه منعدمة
ومدونون يعملون لصالح جهات مشبوهة !!!! ممممممممممم
وما هى الجهات التى يعمل لصالحها المعلقون يا ترى
المعلقون امثال سعادتك طبعا
ومم تكسب انت قوت يومك يا ترى
ما الذى يجعلك تتحمل كل ما تلاقيه من اهانات
ده اذا كان عند اهلك دم وبتحس بالاهانة يعنى ولو انى اشك فى الموضوع ده
بالرغم من انى بتغاظ من الشتايم
الا انى حاسة ان كل اللى بيتقال عليك انت واللى مشغلينك هنا
شوية عليك
شويه قوى قوى كمان
لحسن حظك انى للاسف متربية ومش هعرف اشتمك
روح يا شيخ منك لامن الدولة دول العن من زبانية الجحيم ومن اللى كلت دراع جوزها
ومن اسفل كتيبة فجيش الاحتلال السرائيلى اللى مشغل الكلب اللى انت بتدافع عنه وعن حكمته فى المعلقة بتاعتك يا ........ ولا بلاش

 
At 3:23 AM, Anonymous Anonymous said...

والنبى يا حبيبى بطلوا الكلام الكبير الاجوف ده الشعب فاهم اوى كل حاجة مافيش حد النهاردا عبيط ولا بريالة كله عارف شغل التعريص والمصالح والسرقة والنهب اللى شغالة فى البلد لحد ما جبتوها على الحديدة ديموقراطية مين اللى بتتكلم عليها دى هو فيه ديموقراطية تخلى واحد يقعد فى الحكم 26 سنة لحد ما وصل سن 80 يابنى الموظف بيحيلوه على المعاش سن 60 وان كترت اوى لحد 65 بغد كدا خلاص ما ينفعش بيبقى شرك لا صحة ولا مقدرة على التفكير ولا حاجة يبقى واحد يقعد لحد سن 80 ويمسك زمام بلد فايده يعنى الشيخوخة خلصت عليه من زمان يمكن نسى اسمه ايه دلوقتى وتعالى قولى كمان هما ال 80 مليون واحد دول مافيش فيهم حد زيه وزى ابنه واحسن واقدر منهم كمان ولا حتى واحد فى المليون يعنى على اقل القليل 80 واحد فى مصر شرفا وقادرين على حكمها بكل اقتدار ونزاهة وصلابة فين يا حبيبى الفرصة قدام الناس دى علشان ترشح نفسها ؟؟ هى دى الديموقراطية بتاعتكوا انكوا تحطوها كلها فى ايد حرامية البرطمان المعرصين بتوعكوا الحرامية ديموقراطية انى واحد مخبر بتلاتة مليم يقدر يتهم اى واحد وياخده يبهدله لحد ما يبان له صحاب علشان موش مستلطفه ولا بينهم حاجة ديموقراطية ان عندك 7 مليون شاب وفتاة موش لاقيين شغل وبتوع البطرمان ياخدوا 100 فرصة عمل يعينوا قرايبهم والباقى يبيعوهم للى يدفع اكتر من خمسين الف وطالع للواحد ديموقراطيةايه دى اللى تخلى احمد عز يتحكم فى سوق الحديد لحد ما وصل 4000 جنيه الطن وهايوصل ل 5000 جنيه علشان شريك ولاد الريس عارف مين هما اعداء الوطن الحقيقين الحرامية والنهابين وبالتفصيل اكتر الريس وولاده والوزراء واعضاء البرطمان ومعاهم كل القيادات بتاعة الحزن بتاعكوا اقسم بالله انا لو حكمونى عليكم لاحكم باعدام كل واحد انتمى او كان عضو فى الاتحاد الاشتراكى او فى حزب مصر سابقا او فى الحزن الوطنى علشان دول هما حرامية الشعب وهما اللى نهبوا خير مصر وهما الوصوليين والمنتفعين وهما شلة الفساد والافساد هم اساس وكل البلاء والابتلاء وهم السبب الحقيقى والوحيد فى كل معاناة ومشاكل مصر وشعب مصر

 
At 3:40 AM, Anonymous Anonymous said...

نسيت اقولك فيه حاجة احسن من الاعدام ليكوا كفاية الواحد منكوا يرموه كدا للنماس الغلابة اللى اكلتوا قوتهم ونهشتوا اعراضهم وخربتوا بيوتهم وخليتوهم موش لاقيين العيش الحاف اقسم بالله هاينهشكوا بايديهم وسنانهم وبمناسبة الديموقراطية احب اقولك فيه وزير سابق من بتوعكوا بردوا بياخد سمك مرتين فى الاسبوع من محل مشهور فى مدينة نصر ب 4000 جنيه مرتين فى الاسبوع ايوه اربع الاف جنيه تمن الغدوة الواحدة يا بتاع الديموقراطية اكتر من دخل اغلب الاسر فى مصر فى سنة كاملة وتقولى ديموقراطية ..... ابشرك ان ثورة الجياع قربت وهاتشوف اللى عمرك ما كنت تحلم بيه فى اسوأ كابوس ويومها هاتعرفوا ان الله حق وسلملى على الديموقراطية

 
At 6:40 AM, Anonymous Anonymous said...

يا بني فوق بقي من الي انت فيه ده ولو ظروفك مش مساعداك تبطل شغلتك المهببة احنا كلنا ممكن نساعدك علي التوبة وكمان ممكن نلملك مبلغ متواضع تبدأ بيه اي عمل شريف وكريم في نفس الوقت وانا هابدء بنفسي و اعطيك الف جنيه لو حبيت ؟؟

طبعا انا كداب وباهاجص عليك لكن عذري اني بادفع كتيييييير جدا للنور و الزبالة وضريبة ايراد عام و ضريبة مبيعات وفاتورة تليفون وضريبة دمغة و رسوم بروز و اشتراك غرفة تجارية و رسوم السجل التجاري و مخالفات السيارة و رسوم تسجيل السيارة دا طبعا غير فلوس الخضار و المياه و كسوة الاولاد و ناهيك عن اللحوم و الاجبان و الالبان.
و طبعا لا يخفي عليك حالة السوق الخربان مع اني باسمع كل يوم عن الاستثمارات الجديدة و السياسات الرائعة اللي بتحقق نجاحات مدوية كل يوم.


اشارتك حمرا و بترتر

 
At 4:03 PM, Anonymous Anonymous said...

الاخ العلق الكبير صاحب المعلقة
حبيت اعلق علي تعليقك واقولك
انك علق ابن علق
وذو نسب في العلوقية عريق
وقد استحققت بجدارة لقب علق العلوق

اخر كلامي احب اقولك
كسسسسسسسسسسسسسسسسسس امك
عرص ابن كلب وسخ

 
At 3:12 PM, Anonymous Anonymous said...

ديموقراطية ايه دى ياعرص يا خول اللى بتتكلم عليها ايام الملك كان فيه ديموقراطية وحرية انتوا مش مكفيكم اللى نهبتوه ولسه ماشبعتوش عاوزين تانى يا شلة حرامية ان شاء الله قريب الحرامى الكبير هايخلص عليه سرطان العضم اللى عنده يبقى يخلى بوش يطول فى عمره ولا عمركم هاتشوفوا ولا هاتنولوا غرضكم يا اوساخ ياحرامية وابنه هايندبح قبل ما يقدر يفتح بقه وعينك هاتشوف قريب قوى ما تستعجلش بالكتير سنة ده اخركم

 
At 8:47 AM, Blogger على باب الله said...

واحد من الأخوة الأفاضل قال :
" من المعروف اننا نعيش عصر المؤامرة الكبرى "

أنا فقط أريد أن أسألك سؤالاً أتعجب لأنك ربما لم تسأله لنفسك من قبل طوال سنين حياتك ...

إذا كنا نعيش في زمن ( المؤامرة الكبري ) كما تقول .. فأي زمن من أزمنة الماضي نستطيع بكل وضوح أن نطلق عليه زمن ( عدم وجود المؤامرات ) ؟؟ أي الزمن الذي لم تكن فيه ( مؤامرة كبري ) تحاك لنا ؟؟

طبعاً لا يوجد .. لأن المؤامرة الكبري نفسها لا توجد ..

هناك فقط قانون المصالح .. هو الذي يتحكم في كل شيء ...
مصالحك مع مصالح فلان .. تصبح صديقه ..
مصالحك ضد مصالح فلان .. تصبح عدوه ..

أما المؤامرة فهي ( و لمؤخذة ) كلام هجايص , و هي بكل بساطة حجة البليد .. و مورفين الشعوب الكسولة .

 
At 4:27 PM, Anonymous Anonymous said...

لا دا انت بن عقله بجد

 
At 6:52 AM, Anonymous Anonymous said...

انت فين يا اخي ؟؟ وحشنا فكرك المعتدل المحايد.

عندي بقي فكرة لبوست جديد انما روعة وهي :

الفارق الكبير بين كوبري جسر السويس و كوبري شرم الشيخ.
مع طبعا ايضاحات حول السياسة الحكيمة التي ادت الي احتفاظ سكان شرم الشيخ ببلدهم هادئا كي يناموا في وقت القيلولة بدون صوت كلاكسات قادمة من السعودية و ايران.

اكتب بقي لحسن انا عمال اهرش من ساعة اخر مقال

 
At 12:00 AM, Anonymous Anonymous said...

انتا فين يا مدون

واحشني نييييييييييييييييك من زمان

تعالى بسرعة عشان وحشتني علوقيتك الناشفة

 
At 12:03 PM, Blogger البتاع said...

هههههههههههه

سلملى عالماما نينو

شالووووم

 

Post a Comment

<< Home